Vi har haft et fantastisk vejr indtil videre – vi har haft flere sommerdage frem til nu end vi plejer henover sommeren 🙂 Det jo helt vildt lækkert – og snart skal flere på ferie!
Men rigtig mange kvinder føler sig ikke så godt tilpas i bikini, små toppe og shorts..
.. maven… armene.. lårene, der gnider sig mod hinanden..
jeg hører det rigtig ofte. 

Så nu har jeg samlet 6 gode råd til dig, så du kan komme ned i vægt, få bedre selvtillid og føle dig friskere og sundere


1. Drik nok vand
Der skal vand ind for, at få vand ud – og du vil allerede kunne tabe dig et par kilo bare ved at drikke mere vand hvis du i forvejen ikke drikker nok. Du vil dog hobe det op igen hvis du stopper med at drikke ligeså meget..
Så gør det til en ny vane at drikke nok.
Men hvad er nok?
1,5-2 liter vand pr. dag, det svarer til3-4 vandflasker om dagen.

Drikker du te og kaffe så tæller det også (hvis det selvfølgelig ikke består primært af mælk).

Du vil føle dig meget friskere i løbet af dagen, være mindre træt i hovedet og mindre tendens til hovedpine.

2. Bevæg dig
Ønsker du, at tabe dig, så skal du forbrænde mere end du indtager.
Men det handler ikke kun om træning i fitness, det handler om, at øge din aktivitet når du ikke træner.

At cykle til og fra arbejde, gå en tur, gå op af rulletrappen, gå til næste busstoppested, tage trapperne istedet for elevatoren
– fx. hvis du bor på 6. sal med elevator, så går du op af trapperne til 3. sal før du tager elevatoren.


3. Spis varieret og få nok grøntsager
Det behøver ikke at stå på kylling salat hver dag for at få nok grøntsager
eller den sædvanlige blanding af iceberg, agurk og peberfrugt til hver en ret.

Du kan snige flere grøntsager ind i de sædvanlige retter fx i farsen, blande normal spaghetti med squash/gulerods spaghetti, panere grøntsager fx squash og aubergine i frø og flager.

Der findes et hav af lækre opskrifter på nettet og det behøver ikke være retter, som tager 2 timer at lave.

4. Aldrig gå sulten i fakta
Når du er på vej hjem fra arbejde, halv træt og sulten, så er du meget skrøbelig overfor alle de fristelser i supermarkedet.. og de
har strategisk sat det op for, at du lige tænker “årh det har været en lang dag.. uh! chokolade!” ned i kurven med den…… og det her..

Din viljestyrke skal trænes ligesom din krop – og det kan være så svært at stå imod.
Spis et mellemmåltid før du går fra arbejde eller før du handler, så du ikke går afsted med lavt blodsukker og tom mave.

5. Kig efter nøglehuls- og fuldkornsmærket
Brug mærkerne når du handler, så du ved, at du vælger nogle gode og sunde varianter.
De er lavet, som en guide for at gøre det nemmere at handle sundt.
De findes også på nogle færdigretter og på en lang række produkter, så du behøver ikke, at skulle opfinde den dybe tallerken hver dag.

Mærkerne betyder at de er rig på fuldkorn, mindre fedt, salt og sukker – dvs. at produkter, som chips og slik ikke vil have mærket. 

6. Sund fornuft
Mange kvinder har prøvet alverdens kure og diæter, læst kvindemagasinernes gode råd og tips til en sommerkrop med 4 simple øvelser, fulgt bloggernes egne holdninger og erfaringer..

Men før du får dårlig samvittighed over, at du faktisk spiser slik og før du udelukker en masse fødevare grupper, som er “den rene gift for din krop” og blive bange for hvide ris (nej de er ikke usunde)..
Så synes jeg, at det er vigtigt, at du lytter til dig selv – og er realistisk..

Det skal ikke være svært at leve sundt og balanceret – du må spise og gøre ligesom du vil..
Det handler om, at du er tilstede, når du spiser og er bevidst om, hvad du putter i munden..

..selvfølgelig skal du ikke leve af hvidt franskbrød med tandsmør og slik.
Med sund fornuft og en god balance kommer du langt (livet er for kort til at undvære chokolade)


Mit allerbedste råd til dig..

Vi kan være så hårde ved os selv – så mit allerbedste råd til dig er, at lære at elske dig selv nøjagtig, som du er lige nu..
Du ser ud, som du gør… der vil altid være nogle større og mindre end dig..
Selvom du ønsker noget andet eller mere for dig selv, så betyder det ikke, at du skal have det dårlig, som du er nu.
Du kan sagtens arbejde på dig selv uden at hade dig selv.