Vejen til en sund livsstil

Hvad er en sund livsstil? Hvad indebærer det?
Har man kun en sund livsstil hvis man træner 3-4 gange om ugen, spiser avocado til hvert et måltid og lægger blåbærerne lige så fint på yoghurten? Har en six-pack og thigh gap?
Skal der et billed op på instagram af det for at kollegaerne tror på at man lever sundt og er glad?

Essensen af en sund livsstil for mig er at du er glad, har energi og overskud og er motiveret.
Det betyder ikke, at man ikke må være ked af det, være træt eller demotiveret – tværtimod – livet kommer i vejen nogle gange og vi føler alle sådan i perioder.
Jeg har det helt klart bedre fysisk og psykisk når jeg er aktiv og spiser godt – det gør mig glad og tilfreds – med selvtillid og selvværd. I perioder hvor jeg føler mig trist eller nede bliver jeg helt klart også “ligeglad” og vil bare have pizza og hygge i sofaen.
Det hele hænger sammen og går i ring med hinanden – og når man så har været nede i en periode så er det bare med at komme ud af den dumme cirkel og sige, så! og så komme ud over de første 2-3 dage hvor man kigger langt efter sofaen og tænker på Justeat.

Når vi spiser bedre og bevæger os mere, så får vi mere energi og vi bliver bare gladere og mere optimistiske.
Man får en større respekt for sig selv fordi man ved at man gør noget godt for sig selv.

At være aktiv betyder ikke kun at man skal i træningscenteret 3 gange om ugen. Det er her de små ting i hverdagen betyder noget.
Det kan være at gå op af trappen i stedet for at stå stille på rulletrappen, i det hele taget at vælge trappen over elevatoren – bare en etage eller to, at gå en tur efter arbejde, at parkere længere væk fra indgangen så du skal gå lidt, at cykle i stedet for at tage bilen..

Det er hvad man kalder for N.E.A.T – det står for Non Exercise Activity Thermogenesis og er al den bevægelse du laver når du ikke træner.
Det er essentielt for en sund livsstil (og et varigt vægttab for dem som er i gang med det) at forbedre sin N.E.A.T.

Læs mit indlæg “hemmeligheden bag alle slankekure og et succesfuldt vægttab” her

Indlægget forsætter herunder..


Spis bedre, ikke mindre

Der er mange der også forbinder at spise sundere er lig med at spise mindre..
At spise sundt er at spise varieret, ikke for meget og ikke for lidt – bum.

At spise varieret betyder selvfølgelig ikke kun at “jamen i dag har jeg spist ris med kylling, i går fik jeg pasta med kødsovs, i morgen kartofler med hakkebøffer” – det er selvfølgelig også ment som forskellige råvarer , der findes et hav af grøntsager og frugter i alle farver og konsistenser – fyldt med vitaminer og mineraler – brug dem. Tilbered på forskellige måder; steg det, kog det, bag det, spis det råt – varier på flere måder. Det gælder alle fødevarer.
Prøv nye ting en gang imellem, så det ikke altid er de samme 7 ting man laver uge efter uge, måned efter måned.
Prøv min opskrift på Grøn gryde eller peanutbutter wok retten.

Find et hav af opskrifter på diabetes.dk, carrotstick.dk, 2gangeomugen.dk – alle mine klienter får altid en masse forslag til opskrifter for inspiration.

Jeg vil gerne fremhæve det man kalder T-tallerkenen.

Det består af masser af grøntsager og frugt, kulhydrater, protein og fedt.
Illustrationen herunder har jeg taget fra Umahro Cadogan – som jeg er helt vild med
– følg ham og hans nye programTV2 “Kan man spise sig rask?”

Jeg vil gerne pointere, at når I handler brød, ris, pasta og andre fødevare, at I går efter fuldkorns og nøglehulsmærket.
Det er to rigtig gode guidelines til sundere fødevare.
Prøv så vidt muligt at købe økologisk – også når du handler kød, så vi ved at dyrene har haft græs under fødderne og mærket vinden.

P.S. jeg ved godt at rigtig mange fitness bloggere og sundhedsbloggere hylder avocadoer, men det betyder ikke at I skal spise 3 om dagen hvis I gerne vil tabe jer og skal spare kalorier ud af budgettet. Flere og flere af mine klienter kører avocadoer ned til hvert et måltid og endda også som sunde snacks om aftenen i stedet for slik. Avocado har mange kalorier i – ihvertfald i forhold til hvad folk går og tror – og derfor i god tro spiser store mængder. Så igen alt med måde – selvom den er nærringsrig! 😀