Rigtig mange kvinder tror, at de bliver store hvis de styrketræner – heriblandt min egen mor – som jeg hele tiden skal forklare, at det kommer ikke til at ske.

1. Du bliver ikke bodybuilder og får gigant arme fra dag til dag – det er en længere process – og under vægttab er det ikke realistisk at det sker.

2. Kvinder har mindre muskelmasse og mindre testosteron end mænd. Kvinders muskelopbygning bliver ikke så store som mænds – så bare rolig – du får ikke gigant muskler.

3. Hvis du er bange for at blive for markeret – for ja måske er du “lille” men kan derfor stadig godt se “vanvittig” muskuløs ud
– her skal du altså virkelig langt ned i fedt procent før dine muskler træder sådan frem – og det er mere realistisk at opnå for dem som er virkelig dedikerede og fokuserede med det som mål.

Fordelene ved at styrketræne er at øget muskelmasse er med til at stramme dig op,  du får en bedre holdning, du bliver stærkere og du får en større “motor” – en større motor er lig med en større forbrænding som er lig med at du forbrænder mere energi end før – det betyder jo, at du måske får plads til lidt mere af alt det du ønsker at kunne spise, samtidig med at du holder figuren.

Uanset om du ønsker at tabe dig eller ej så er styrketræning rigtig godt for dig!
Med styrketræning undgår du tab af muskel masse – og vi ønsker jo netop en god motor med højere forbrænding.
Hvis du taber muskelmasse bliver din forbrænding dårligere/mindre, du bliver svagere og det bliver altså sværere at holde vægten.

I forbindelse med vægttab vil jeg også lige understrege at her handler det jo også om at være i kcal underskud – læs mit blogindlæg om dét her
– er du helt vildt i underskud så er det næsten umuligt at øge muskelmassen, det er i sådan et tilfælde svært bare at holde på muskelmassen.
Så det er en fin balance gang.. og du er selvfølgelig altid mere end velkommen til at skrive hvis du har spørgsmål.

Men det handler om at du skal finde en træningsform der passer til dig – styrketræning er selvfølgelig ikke altafgørende – men prøv det, øv dig 🙂

Styrketræning er dog bedre end konditionstræning mht. til at bibeholde muskelmassen i forbindelse med vægttab.
Det er dog endnu værre slet ikke at træne noget som helst 🙂

Derimod forbrænder konditionstræning flere kcal under træningen.
Øg din forbrænding under styrketræning ved at holde korte pauser,
få sved på panden – pres dig selv – du kan godt! og træn hele kroppen hver gang – de store muskelgrupper er essentielle 🙂

Pointen med dette indlæg er at du absolut ikke skal være bange for at blive for stor og muskuløs. Det kommer ikke til at ske – og der er så mange gode og sunde fordele, så det er bare med at komme i gang!
Jeg hepper på jer alle sammen 🙂

Bloggen bliver snart fyldt med gode øvelser, træningsprogrammer, fif og gode råd – så følg med 🙂